ضرورت ضدعفونی کردن آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مکان‌هایی است که ممکن است ویروس ، میکروب و یا هرگونه آلودگی در آن گسترش یابد. هر سطحی که در حین پخت غذا لمس می‌شود ، می‌تواند ویروس را منتقل کند ؛ بنابراین حتماً همه وسایل آشپزخانه (ظروف، قاشق و چنگال، لیوان و موارد دیگر) و میز ناهارخوری را باید به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کرد. اسفنج شستشوی ظروف یکی از آلوده ترین وسایل در آشپزخانه است بعد از هربار استفاده آن را کامل ضد عفونی کنید وهر دو هفته آنرا تعویض نمائید.

 

 

ظروف آشپزخانه را ماهی یک بار و نمکدانها را قبل از هر پر کردن در ماشین ظرفشویی بگذارید و برای شستشو از تنظیمات استریل کردن استفاده کنید.

در بازکن  قوطی های کنسرو  ، جا چاقویی و داخل شکاف های آن را نیز بطور کامل ضد عفونی کنید .

 

 

 

سطل زباله‌ها محله تجمع ویروس و میکروب هستند سطل زباله را مرتب خالی کنید و سطل را نیز ضدعفونی کنید .

 

 

دستگیره های آشپزخانه از آلوده ترین وسایل آشپزخانه

دستگیره ماشین ظرفشویی، یخچال، کابینت ها و درب آشپزخانه را تمیز کنید این ها مناطقی در آشپزخانه هستند که به مقدار زیادی دست زده می شوند و باید با یک ضد عفونی کننده سریعا آن را تمیز کنید.

 

 

 

سینک از وسایل آلوده آشپزخانه

بعد از شستشوی ظروف و ضد عفونی میوه و سبزیجات سینک و شیر آلات را نیز ضد عفونی کنید.  غذاهای کثیف نیز که در سینک هستند زمینه پرورش کاملی برای باکتری ها هستند، پیشنهاد می شود که سینک را با محلول سفید کننده و آب روزی یک بار شستشو دهید.

 

 

 

دستمال ظروف از وسایل آلوده آشپزخانه

همه دستمال ها در خانه کثیف هستند. زمانی که میز یا اپن آشپزخانه را پاک می کنید احتمالا میکروب ها را پخش می کنید. متخصصان توصیه می کنند که آن ها را در سفید کننده رقیق و آب بعد از هر مصرف بشویید. تمیز کردن توسط دستمال فقط باید بصورت رفت باشد .

توصیه می شود برای هر روز هفته یک دستمال داشته باشید هفته ای یک بار آنها را در آب داغ و مقدار کمی سفید کننده بشویید.

 

 

تخته گوشت

تخته های برش منبع آلودگی هستند به دلیل اینکه ذرات برش در درزهای آن باقی می مانند .

برای تمیز کردن تخته برش های پلاستیکی فقط آن ها را در ماشین ظرفشویی بیندازید. درجه حرارت بالا و سفید کننده می تواند تخته برش چوبی را خراب کند می توانید از ضد عفونی کننده بدین منظور استفاده کنید.

توصیه می شود از تخته برش پلاستیک برای برش گوشت و تخته برش چوب برای برش سبزیجات استفاده کنید. برای مواد خام و پخته نیز از تخته برشهای جداگانه استفاده کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: قابل کپی برداری نمی باشد